Om du planerar för en åtgärd som förutsätter att en detaljplan upprättas, ändras eller upphävs så ska du ansöka om planbesked. På ansökan får du svar på om kommunenhar för avsikt att börja ett planarbete eller inte.
Vad innebär ett planbesked?
Första steget mot att det upprättas en detaljplan är att ansöka om ett planbesked. I ditt planbesked framgår det om kommunen avser att inleda ett detaljplanarbete eller inte. Ett planbesked kan vara positivt eller negativt och kan inte överklagas. Positivt planbesked innebär att arbete med detaljplan kommer att startas medan ett negativt planbesked innebär att arbete med detaljplan inte kommer att startas.
Ett positivt planbesked är första steget i en detaljplaneprocess. Detta innebär att platsens förutsättningar och ditt förslag prövas enligt plan- och bygglagen. Ett positivt planbesked är ingen garanti för att det i slutändan blir en antagen detaljplan.
Avgift för ansökan om planbesked
Du betalar alltid en avgift för att ansöka om planbesked.
Har du fått ett positivt planbesked tillkommer det sedan en avgift för själva detaljplanen, vi tecknar ett planavtal. I avtalet står betalningsvillkor och parternas åtaganden i övrigt.
Kostnaden för planbesked och eventuellt planarbete beror på arbetets omfattning. Avgiften beräknas enligt byggnadsnämndens taxa för planbesked och planavgift.
Avgift för detaljplan
Vid detaljplaneskedet tar vi ut en planavgift för att täcka våra kostnader som uppstått för att upprätta, ändra eller upphäva detaljplan eller områdesbestämmelser. Planavgiften motsvarar byggnadsnämndens självkostnad för arbete utfört av egen och eventuellt inhyrd personal.
Kostnaden beräknas enligt nedlagd tid i timmar för arbetet. Utöver nedlagd arbetstid tillkommer kostnader för utredningar som behövs för prövning av planen. Samtliga utredningar bekostas också av den som är sökande/exploatören av detaljplanen.
Om ett detaljplanearbete har flera exploatörer fördelas planavgiften schablonmässigt mellan de olika exploatörerna i förhållande till deras nytta av planen i enlighet med vad byggnadsnämnden tillsammans med exploatörer i övrigt överenskommer.
Bifoga följande uppgifter och handlingar till din ansökan:
- Fastighetsbeteckning och fastighetsadress.
- Ritningar eller kartor som visar vad du vill göra.
- Är avsikten att bygga nytt behövs en beskrivning av byggnationens karaktär och ungefärliga omfattning (höjd, antal lägenheter med mera). Det kan ske genom att bifoga en skiss av hur byggnader är tänkta att placeras på fastigheten och gärna en skiss som visar volymen på tänkt byggnad/byggnader.
- In- och utfart till fastigheten samt lösning för parkering inom fastigheten. Om tomten/fastigheten är kuperad behöver sökande uppmärksamma de formella kraven på tillgänglighet.
- Beroende på vad det är för typ av markanvändning som ansökan avser kan andra uppgifter komma att krävas för bedömningen. Om ansökan till exempel avser förskolor eller skolor behövs särskild redovisning av friytor i relation till antalet barn och ålder samt hur dessa friytor är planerade för verksamheten.
Om vi behöver ytterligare material för att kunna tolka och bedöma ansökan hör vi av oss till dig.
Hur lång tid tar handläggningen?
Vi tillsätter inkomna ärenden löpande. Så snart ditt ärende har en handläggare kommer du att bli kontaktad av din handläggare. Innan dess kan vi inte svara på hur ditt ärende fortlöper. Vår målsättning är att hantera ditt ärende inom fyra månader under förutsättning att din ansökan är komplett från början.
BankID
För att använda vår e-tjänst för att söka bygglov och andra åtgärder loggar du in med bank-ID. Eftersom att du loggar in med bank-ID kan du när som helst under din registrering spara och välja att fortsätta senare genom att gå in på Min sida längst upp på sidan.
Ska du söka för ett företag kommer du att fylla i företagets uppgifter, men du måste logga in med ditt personliga bank-ID för att det ska vara möjligt att signera och följa ärendet. Du som loggar in blir därmed kontaktperson i företagets ärende.
Information om hur vi behandlar dina personuppgifter
De personuppgifter du lämnar till oss behöver vi för att utöva tillsyn enligt lagstiftning. Vi hanterar dina uppgifter med stöd av gällande dataskyddslagstiftning och den lagliga grunden rättslig förpliktelse.
Det är Myndighetsnämnden som är personuppgiftsansvarig för uppgifterna. Vi har kvar dina uppgifter den tid som behövs för att vi ska kunna uppfylla våra skyldigheter.
Mer information om hur vi hanterar dina uppgifter, vilka rättigheter du har och hur du kontaktar oss finns på vår webbplats www.kil.se/dsf
Skyddad identitet
Använd inte e-tjänsten om du du har skyddad identitet, vänd dig till kommunen.
Tryck på "Logga in" för att börja fylla i din ansökan