I den här e-tjänsten söker du tillstånd för att sälja tobaksvaror. E-tjänsten kan användas både vid detaljhandel direkt till konsumenter och partihandel till andra handlare.
Ansökan om tobakstillstånd är en förändring i Lagen om tobak och liknande produkter (2018:2088) Ändringen gäller från och med 1 juli 2019.
Du som redan säljer tobaksvaror
Om du redan anmält till kommunen att du säjer tobak till konsumenter gäller den anmälan till och med 31 oktober 2019 eller tills nytt beslut kommer från kommunen.
Du som ska börja sälja tobaksvaror
Om du inte anmält försäljning av tobak till kommunen tidigare får du inte börja sälja förrän du fått ditt tillstånd godkänt.
Egenkontroll
Du som handlare ska kontrollera din försäljning och ta fram ett program för egenkontroll. Programmet ska skickas in tillsammans med din tillståndsansökan och även finnas tillgängligt på ditt försäljningsställe.
Om kommunens prövning
Du som ansöker om tillstånd för att sälja tobaksvaror ska visa att du med hänsyn till dina ekonomiska och personliga förhållanden och omständigheter i övrigt är lämplig att utöva verksamheten. När en juridisk person ansöker om tillstånd kan det innebära att alla personer med betydande inflytande i företaget utreds. Personer med betydande inflytande kan till exempel vara aktieägare, finansiärer, styrelseledamöter, verkställande direktör och bolagsdelägare. Det kan även inkludera närstående och andra personer med roller i företaget. Dessa kommer kontrolleras i samband med prövningen.
Detaljhandel
Detaljhandel innebär att du säljer direkt till konsumenter. När kommunen prövar din lämplighet att sälja tobaksvaror kommer de hämta uppgifter om dig från Skatteverket, Kronofogden och Polisen.
Partihandel
Partihandel innebär att du säljer till andra än konsumenter, till exempel detaljhandlare eller andra partihandlare. När kommunen prövar din ekonomiska lämplighet att sälja tobaksvaror kommer de hämta uppgifter om dig från Skatteverket och Kronofogden. Kommunen måste även begära in ett yttrande från Polisen och Tullverket.
Avgift
Kils kommuns kommunfullmäktige har beslutat om särskilda ansökningsavgifter för tobakstillstånd.
Ansökningsavgift ska betalas in till Kils kommun innan handläggning av ditt ärende påbörjas. Vi behandlar inte din ansökan om du inte betalar ansökningsavgiften.
Du kan bifoga kopia av kvitto på inbetald ansökningsavgift.
Avgiften tas ut för att täcka kostnaderna för prövningen av tillståndsansökan och innebär inte att du automatiskt får tillstånd. Ansökningsavgiften återbetalas inte om du får avslag på din ansökan.
Du ska sätta in avgiften på Kils kommuns plusgiro 12 21 10-0.
Märk inbetalningen med 7406 - 2670.
Du måste skriva
- VEM det är som söker (bolagets namn)
- VAD du ansöker om (ansökan om tobakstillstånd)
Handlingar som du ska bifoga
Handlingar som ska bifogas vid ny ansökan:
- Registreringsbevis från Bolagsverket
- Uppgifter om aktiefördelning i aktiebolag
- Köpekontrakt/arrendeavtal/franchise
- Hyreskontrakt/hyresavtal med ritning av lokalen
- Redovisning av finansiering av köp (gäller vid köp från och med 190701)
- Egenkontrollprogram
- Kvitto på inbetald ansökningsavgift
Begäran om uppgifter från Skatteverket
På grund av sekretessregler behöver uppgifterna från Skatteverket begäras in från den som ansöker om tillstånd eller är en person med betydande inflytande (PBI) i rörelsen. Aktuella blanketter skickas ut till sökanden efter inkommen ansökan. Dessa blanketter ska sedan skickas in till Skatteverket av den sökande samt eventuella övriga personer med betydande inflytande i företaget.
Ansök via e-tjänst
När du företräder ditt företag kan du använda din egen e-legitimation för att logga in i e-tjänsten. E-legitimationen bevisar att det är du som gör ansökan.
Läs mer om e-legitimation här.
Information om hur vi hanterar dina personuppgifter
De personuppgifter du lämnar till oss behöver vi för att utöva tillsyn enligt lagstiftning. Vi hanterar dina uppgifter med stöd av gällande dataskyddslagstiftning och den lagliga grunden rättslig förpliktelse.
Det är Myndighetsnämnden som är personuppgiftsansvarig för uppgifterna. Vi har kvar dina uppgifter den tid som behövs för att vi ska kunna uppfylla våra skyldigheter.
Mer information om hur vi hanterar dina uppgifter, vilka rättigheter du har och hur du kontaktar oss finns på vår webbplats www.kil.se/dsf
Tryck på "Logga in" för att börja fylla i din anmälan