Lämna uppgifter om en livsmedelsverksamhet i Kils kommun
Här anmäler du att ett företag ska starta en livsmedelsverksamhet, ändra en befintlig verksamhet eller avsluta en befintlig verksamhet. I e-tjänsten kan du lämna uppgifter som kommunen behöver för att placera verksamheten i rätt riskklass och planera kommande kontroll.
Certifikat
Om verksamheten är certifierad enligt en standard för livsmedelssäkerhet är det bra om du har ditt certifikat tillgängligt så att du kan ladda upp det.
Hämtning av företagsuppgifter
I e-tjänsten kan du välja att hämta företagets uppgifter från Bolagsverket, SCB och Skatteverket, så att du slipper fylla i dem. Läs mer på sidan Så här hämtas företagsuppgifter.
Rätt myndighet?
För verksamheter som tillverkar eller förpackar animaliska produkter som ska vidare till andra livsmedelsanläggningar gäller särskilda regler. Läs mer om anläggningar som behöver godkännas av Livsmedelsverket på (livsmedelsverket.se).
E-tjänstens delar
I e-tjänsten behöver du lämna uppgifter om följande delar:
- Aktör
- Information om anläggningen/verksamheten vid ändring och avslut
- Preliminär riskklassning
- Övrig information
Du kan läsa mer om varje del här nedan.
Aktör - Vem driver verksamheten?
Här lämnar du uppgifter om aktören, alltså det företag eller den organisation som driver eller kommer att driva verksamheten. Det kan till exempel vara ett bolag, en enskild näringsidkare, en kommun eller en förening. Fortsättningsvis säger vi "företag".
Kommunen behöver uppgifterna för att identifiera vem som är ansvarig för verksamheten, och för att veta vart man ska skicka till exempel brev och fakturor.
Information om anläggningen/verksamheten vid ändring och avslut
Du behöver antingen välja anläggningen från listan eller ange anläggningsinformation manuellt (namn och adress).
Preliminär riskklassning
Utifrån de uppgifter du lämnat har verksamheten tilldelats en preliminär riskklassning.
Riskklassningen styr hur många kontroller av verksamheten som planeras in under en femårsperiod. Tänk på att en handläggare kommer att titta på dina uppgifter innan riskklassningen fastställs.
Hur lång tid tar handläggningen?
Vi kommer att handlägga ditt ärende inom två veckor.
BankID
För att använda vår e-tjänst loggar du in med bank-ID. Eftersom du loggar in med bank-ID kan du när som helst under din registrering spara och välja att fortsätta senare genom att gå in på Min sida längst upp på sidan.
Ska du anmäler för ett företag kommer du att fylla i företagets uppgifter, men du måste logga in med ditt personliga bank-ID för att det ska vara möjligt att signera och följa ärendet. Du som loggar in blir därmed kontaktperson i företagets ärende.
Skyddad identitet
Använd inte e-tjänsten om du har skyddad identitet, vänd dig till kommunen.
Information om hur vi hanterar dina personuppgifter
De personuppgifter du lämnar till oss behöver vi för att handlägga ditt ärende. Vi hanterar dina uppgifter med stöd av gällande dataskyddslagstiftning och den lagliga grunden rättslig förpliktelse.
Det är Myndighetsnämnden som är personuppgiftsansvarig för uppgifterna. Vi har kvar dina uppgifter den tid som behövs för att vi ska kunna uppfylla våra skyldigheter.
Mer information om hur vi hanterar dina uppgifter, vilka rättigheter du har och hur du kontaktar oss finns på vår webbplats www.kil.se/dsf